Cykling

Tysslingen runt x 2!

Hej!

Förra veckan blev det två stycken turer runt Tysslingen. En kvällstur med sambon och en morgontur själv. Nu är det dags att kolla ut en ny runda att cykla. Lången runt och Hemfjärden runt är alla fall två turer man måste bocka av i sommar förutom MTB-lederna i Ånnaboda.

Ha en bra dag!
DCIM100GOPRO

Morgontur i soluppgången!

Hej!

I morse vaknade jag av mig själv strax innan kl 8.00. Utvilad och redo för att fånga dagen. Fåglarna kvittrade utanför sovrumsfönstret och solen sken som om lampan vore tänd. Jag bestämde mig helt enkelt för att starta dagen på bästa sätt. Nämligen med en cykeltur runt Tysslingen. Det var +14 grader och sol. Det var endast jag och några andra cyklister ute och inte en enda bil så långt ögat kunde nå. Så underbart! Hästarna och kossorna stod och betade och hälsade så glatt när jag cyklade förbi. Stannade till efter vägen och andades in frisk luft och njöt av lugnet och fridfullheten hästarna spred.

En hare kikade fram på en åker och fåglarna flög så nära att det kändes som att de landade på min ryggsäck.

Väl hemma väntade sambon med en brakfrukost. Åh, vilken bra start det blev på denna söndag!

Ta hand om Er! Kram / Emelie

DCIM100GOPRO

DCIM100GOPROKlockan stannade på 36,5 km på tiden 1:27:11.

Tysslingen runt!

Hej!

Vilken fin dag vi har haft! Strålande sol och -3 grader. Idag bestämde jag mig för att damma av min mountainbike och kicka igång säsongen. Längst in i förrådet med punka, helt bortglömd, ja där stod min Merida.

Idag cyklade jag runt sjön Tysslingen som ligger strax utanför Örebro nära Kilsbergen.

Det var första gången jag cyklade mountainbike på vinterväglag. Det gick över förväntan! Jag blev lite orolig när jag cyklade på oplogade vägar men jag vande mig fort och på hemvägen tänkte jag inte ens på det. Det var snö, asfalt, grusväg och is om vart annat.

Det var riktigt skönt att cykla en måndag förmiddag när alla är på jobbet och nästan ingen trafik. Mestadels cyklade jag helt solo. Men raksträckan mot Tysslingen och Garphyttan blev jag omkörd av en annan cyklist som hälsade så glatt. Då kom min vinnarskalle fram och jag ville hänga på. Tyvärr cyklade han alldeles för fort. Eller så var det jag som var alldeles för långsam. Hmm. Jag fick klara mig själv helt enkelt.

Det blev riktgt kallt emellanåt och när jag stannade för att fika i Raststugan blev jag riktgt frusen. Så det var bara att cykla vidare när jag hade ätit upp min apelsin och banan. Stannade även en snabb sväng i utkikstornet över Tysslingen. Vad vackert det är! Och helt knäpptyst. Det är något speciellt med den tystnaden. Livskvalitet!

Sist jag cyklade denna runda var en sensommarkväll i augusti. Då var jag också solo och inte alls mycket trafik. Det är då jag trivs bäst. Enbart jag, min cykel och en och annan groda var det på vägen.

Rundan är ca 37,5 km lång och med fika paus tar det ca två timmar att komma runt. I somras cyklade jag på en timma och fyrtio minuter konstant cykling.

Hoppas eran måndag har varit lika underbar som min! Kram / Emelie

Middag hos mormor & morfar!

Hej mina vänner! Vad gör ni ikväll? Vi ska iväg på middag hos min mormor och morfar tillsammans med min morbror och tjej. Ska bli riktigt mysigt med en familjekväll och bara ta hand om varandra och äta gott. Problemet när man ska hem till mormor och morfar är att man alltid äter för mycket. Maten är så himla god. Varför är det så att mamma och mormors mat är alltid den godaste och bästa maten? Varför kan man inte göra lika god mat själv?

Bjuder på en bild från i veckan när jag och Jonny var ute och cyklade och leta kontroller till cykelorienteringen. Vi skåda en fantastisk solnedgång i hästhagen!
Trevlig kväll och ta hand om er!

Naturpasset!

Hej! Här är det fortfarande förkylt och ont i halsen. Vi har tagit en lugn cykeltur med Naturpasset nu ikväll. Naturpasset som heter cykel har vi använt oss utav ikväll. Vi tog några kontroller ute vid Solhaga, Karlslund, Hästhagen och Lindbacka. Sen var vi nöjda och cyklade hem.

En kontroll satt vid denna hembygdsgård.
Här står jag på Tysslingeleden.
Skönt att komma ut och röra på sig innan man tar kvällen. Nu ska jag göra mig ett stort glas te med färsk ingefära. Imorgon SKA jag vakna frisk!
Kram / Emelie

KFUM Multisport Sprint 2015!

KFUM Multisport Sprint!

Ett lopp jag deltagit i som gick av stapeln söndag den 7 juni i Hästhagen Örebro. Det var kallt och blåste storm! De olika distanserna var: Löpning 3 km, MTB 16,5 km, Paddling 5 km, Checkpointlöpning 6 km. Man startade alltså med en löprunda som uppvärmning, rundan gick genom Hästhagen/Karlsundsherrgård. Man hade en och samma startpunkt som man sprang tillbaka till och stämplade varje varv/gren man genomförde. Där hade man alla sina grejer i varsina fållor. Efter uppvärmningen var det dags för MTB 16,5 km som gick genom Karlslundsskogen. En lagom svår bana för min del. Efter MTB rundan var det dags för paddling. Jäklar vad svårt det var! Det blåste som sagt storm, vi hade inte paddlat tillsammans tidigare och ja våran kanot gick i sidled när den inte blåste bakåt. Svetten spruta fast det nästan var minusgrader ute men tillslut kom vi runt alla fall. Man skulle paddla fram och tillbaka på svartån vid Hästhagen och ta två stämplar och tillbaka. Efter paddlingen var det sista löpningen med lätta checkpoints. Man fick alltså en karta där det var utmarkerat vart dom olika kontrollerna var så skulle man hitta den bästa vägen dit. På kartan visades fågelvägen mellan dom olika kontrollerna. Checkpointlöpningen gick bra förutom sista kontrollen vi tabbade oss på. Vi kom i mål efter 2:52:31. PUST!

Här ser ni hela loppet!

Ett tufft lopp så nästa år ska vi vara mer tränade och förberedda på storm! 😉 Ni vill nog inte veta hur blåslagen jag var efter paddlingen. Man såg att jag hade kämpat för livet om man säger så. Kämparglöd!

Cykeltur!

Hej! Nu är vi hemma i Örebro igen. Måndag, ny vecka, nya tag. Första dagen efter semestern. Ikväll har vi varit ute på en cykeltur. Efter så mycket bilåkande det har blivit dom här dagarna har man massa energi och spring i benen.
Vi hade inte förbestämt någon slinga utan gav oss bara ut och fick se vart vi hamnade.
Efter vägen stannade vi och mata kossor.
Rundan blev 31,5km lång. Vi cyklade genom Karlsund mot Tysslingen och svängde sedan ut på gamla Karlskoga vägen och hem till stan.

Kustvägen till Sundsvall!

Hej! Idag är det söndag och det var dags för oss att fara hemåt till Örebro igen. Innan hemfärden valde vi att åka kustvägen upp till Sundsvall och kika lite. Våran första anhalt blev Skatans fiskeläge som ligger i Njurunda, 3 mil söder om Sundsvall. Här stannade vi och köpte sik på det lokala rökeriet.

Finns det något godare än rökt sik? Nej!
IMG_4956Siken smakar ännu bättre med denna utsikt!

När vi hade ätit upp våran sik så lånade vi en tandemcykel och prov cyklade.
Jag satt bak och min sambo satt fram och styrde. Det var en skräck upplevelse! Man hade ingen krontroll på något. Plus att det enda jag såg var en stor ryggtavla. Nej! Nästa gång är det jag som styr längst fram. Men vi tog oss runt kvarteret utan några skador. På en tandemcykel är teamwork det enda som gäller. Det var kul att testa! Rosa och fin är den också. 🙂 Ni ser den vita påsen på pakethållaren? Det är två sikar vi ska ta med oss hem.

I Sundsvall besökte vi södra berget och kollade på utsikten.

Hur coolt är det inte att man ser hela Sundsvall?

Kram / Emelie

Cykeltur Mellbystrand – Båstad!

Hej! Idag tog vi oss en rejäl sovmorgon. Det blev sent igår kväll på Mellbystrandskalaset 😉 men jag måste säga att det var en riktigt trevlig tillställning och DUOJAG var helt klart bättre än vad jag kan minnas. Så brände massa kalorier framför scenen. Idag när vi vaknade såg det riktigt molnigt ut så vi bestämde oss för att ta en cykeltur. Mellbystrand – Båstad.

Från Mellbystrand till Båstad var det 13,8 km inte så farligt faktiskt. Det härliga med att ha med sig cykeln på semestern är att man ser så mycket mer än om man skulle ta bilen överallt. Plus att man får motion.

Direkt när vi kom fram till Båstad Hamn satte vi oss på en uteservering och åt glass.

Det som var så himla molnigt när vi vaknade hade nu blivit strålande sol och 28grader.

Lunchen åt vi i Hamnen på ett ställe som heter Kajplats 1. Kan verkligen rekommendera det stället! Bästa laxen jag ätit i hela mitt liv.

Där satt vi och bara njöt av maten och utsikten i några timmar innan vi cyklade hemåt igen.

Innan hemfärden cyklade vi omkring bland alla husen i Båstad och drömde oss bort. Så himla mysiga hus och små gränder. Nytt och pampigt blandat med äldre småhus.

Här ser ni dit resan.

Och lite utav hemresan innan min klocka dog. Hemfärden cyklade vi mestadels på sandstranden.