Vandring

Naturreservat Ekeby ekhage!

Hej!

För några helger sedan besökte vi Ekeby ekhage, ett naturreservat vid Hjälmaren. Naturreservatet är fullt med enorma ekar. En ek var det bara ”skalet” kvar på. Så man kunde gå in i eken och stå raklång och kolla upp. Helt ihålig! Kändes märkligt men samtidigt mäktigt! Tänk om ett träd kunde prata. Denna ek har säkert massor av historier att dela med sig utav. Inne på naturreservatet var det en fin skogsslinga, massa fåglar och betesdjur och även bord och bänkar för att kunna avnjuta en härlig picknick i det gröna.

Ekeby Dreve naturreservat!

Hej!

Jag och sambon var ute och grillade vid Ekeby Dreve naturreservat en söndagskväll i maj. Perfekt väder och solen värmde oss ända in på kvällen. Det hade inte varit så bra väder på dagen men vi fick en magisk kväll vid Hjälmaren. Ett ställe jag rekommenderar att åka till. Nästa gång blir det att ta med sig fiskespöt och fiska. Det var en del båtar som kom ut framåt kvällen som fiskade och det såg så fridfullt ut. Här grillade vi även korv och myste tills det blev mörkt och var dags att åka hem. Man blir så lugn av att höra vattnets vågor och vi avslutade en stressig vecka på bästa sätt.

Utsikten från Öby kulle!

Hej!

I söndags var jag och sambon på utflykt med min bästa kompis och hennes sambo. Vi fyra åkte för att göra ett besök på Öby kulle och naturreservaten runt i kring med hopp om att få se ormar. Det var soligt och fint, nog den varmaste dagen på detta år. Vi gick upp på kullen och tittade på utsikten över Kvismare kanal och naturreservatet Sörön. Längst upp på Öby kulle stod vi ett tag och skåda utsikten helt ovetandes om att alla ormar låg på stenar nedanför oss och solade. Så vi fortsatte våran promenad mot Sörön naturreservat och gick förbi ormarna då vi missade själva stigen som skulle ta oss dit. När vi hade vandrat hela eftermiddagen, 1,4 mil, och återvänt till bilen så ser vi stigen. Precis bredvid bilen var stigen som skulle ta oss till ormarna. Och vi missade den! Så när vi kom fram till platsen hade solen gått ner och ormarna redan slingrat sig iväg. Jaja, bättre lycka nästa gång! Vi kom alla fall iväg på en härlig vandringstur!

DCIM100GOPRO

Utflykt till Harge Uddar!

Hej!

Idag när vi vaknade såg det inte ut att bli något vidare bra väder. Men vi bestämde oss i alla fall för att göra en utflykt. En utflykt som tog oss till naturreservatet Harge Uddar som ligger strax utanför Askersund vid Vättern. Ett helt magiskt ställe och vädret var underbart! Jag somnade på en klippa medan sambon läste tidningen. Kan inte bli bättre!

Promenad rund Stora Axsjön, Kilsbergen!

Hej! Vad härligt att snön fortfarande ligger kvar och att det i detta nu faller snö!

På trettondagen var det -18 grader. Jag och sambon tog bilen till Kilsbergen för en promenad. Vi bestämde oss för att gå runt Stora Axsjön. Riktigt kallt var det ute. Så kallt att både kameran och mobiltelefonen la av mitt ute i skogen pga av kylan. Men några bilder fick vi trots allt.

Det är riktigt fint runt Stora Axsjön! Första gången vi gick runt den sjön och vi sa det till varandra att det får bli en till promenad där sommartid!

När vi hade gått runt nästan hela sjön stannade vi till vid ett vindskydd och gjorde upp en eld. Vi hade med oss matsäck, äggmackor och varm O’boy. Så mysigt att sitta framför en eld och värma sig med varm O’boy. Smörgåsarna jag hade gjorde hade fryst. Så vi åt även en fryst smörgås med fryst ägg på. Ilade lagomt i tänderna innan jag bestämde mig för att kasta min macka till någon som behövde den mer än jag. När vi hade fikat färdigt hade det hunnit bli kolsvart ute men som tur var hade jag med mig min pannlampa som fick lysa upp den sista biten till bilen.

En tur vi rekommenderar andra att göra. 🙂
Kram / Emelie

Vandring på Hallands Väderö!

Hej! Idag har vi varit ute på Hallands Väderö, en supermysig liten Ö utanför Båstad. Vi tog turbåten från Torekov till hamnen på Hallands Väderö som heter Sandhamn. Hela Ön är klassad som naturreservat. Det går kor och får lösa på ön och det finns bara några enstaka hus. Värmen var enorm på Ön. Det fanns några vandringsleder som vi gick. En led tog oss till fyren, dock var den under reparation så vi såg inte speciellt mycket. Men färden dit och runt hela Ön var hur mysig som helst. Det var synd att vi kom på så sent på dagen att vi skulle åka hit. Vi fick bara 2,5 timma på oss på Ön. Det var för lite för att kunna se allt i lugn och ro. Så vi bestämde redan på båten därifrån att hit kommer vi att återvända. Då blir det en heldag.

När man gick längst med lederna såg man alltid något djur söka skydd för solen.

IMG_4705 (2)

Dock var fåren så rädda att dom sprang för livet när dom såg att man kom gående.

Blå och röd vandringsled följde vi.

En fin gård som låg på Ön.

Här är vi i solen längst ut på Hallands Väderö bredvid fyren. (som inte var värd att ta kort på, då den var inplastad.)